Rejs na wyspy Whitsundays z najpiękniejszą plażą Australii – Whitehaven

widok-na-whitehaven-beach

Rejs na wyspy Whitsundays był jednym z kulminacyjnych punktów naszych wakacji po stanie Queensland. Whitsundays to jeden z najpiękniejszych archipelagów Australii, a zarazem wizytówka wschodniego wybrzeża. Archipelag składa się z ponad 74 wysp i wysepek, które otoczone są Wielką Rafą Koralową, widoczną z kosmosu, jako biała smuga na tle błękitnego oceanu.

Lazurowa woda, biały, drobny jak mąka piasek, to widoki, które mało który turysta sobie odpuści. Bazą wypadową na naszą wycieczkę na wyspy Whitsundays wybraliśmy miejscowość Airlie Beach. Airlie Beach to niepozorne miasteczko portowe, położone nad Morzem Koralowym. W sezonie tętni życiem, a liczba turystów przypomina wakacyjny szczyt w Sopocie czy Ustce. Brakuje jedynie zapachu gofrów i kąpieli w morzu (odradzane z uwagi na niebezpieczne meduzy). „Na pocieszenie” można się ochłodzić w bezpłatnym, miejskim basenie graniczącym z oceanem.

laguna-arlie-beach
Laguna w Airlie Beach

Informacje praktyczne o rejsach na wyspy Whitsundays:

w-drodze-na-whitsundays
Na plażę wszyscy dopływają łodziami, ewentualnie dolatują samolotem (wow!)
  • Jak dotrzeć do wysp Whitsundays? Bazą wypadową na wyspy jest miasteczko Airlie Beach, do którego my dojechaliśmy kamperem z Cairns. Najbliżej zlokalizowanym lotniskiem jest: Proserpine (z bezpośrednimi lotami z Sydney, Melbourne, Brisbane). Można również dolecieć bezpośrednio na największą wyspę archipelagu: Hamilton i wynająć hotel na kilka nocy.
  • Jak wybrać rejs na wyspy Whitsundays? Wybór wycieczek jest ogromny (zwłaszcza jeśli zabierzecie się za rezerwację odpowiednio wcześnie). Dobrze jest dostosować go do swoich potrzeb:
    • wersja dla wygodnych: duża turystyczna łodź -> 150-200 AUD;
    • dla imprezowiczów: „party-boat” -> 150-200 AUD;
    • wersja dla aktywnych: kilkunastoosobowa żaglówka, na której możecie brać czynny udział w żeglowaniu -> 150-200 AUD;
    • wersja widokowa: lot awionetką nad archipelagiem -> 270 AUD za godzinny lot;
    • dla fanów adrenaliny: skok z paralotnią i szybowanie nad archipelagiem -> 200 AUD;
    • w ofercie są również dostępne kilkudniowe wycieczki (300-400 AUD/2 dni, jedna noc), z noclegiem na statku lub na niektórych wyspach również w hotelu;
    • w internecie i na miejscu znajdziecie jeszcze sporo innych dostępnych atrakcji.
  • Co zawiera cena podróży na wyspy Whitsundays? W cenie wycieczek zazwyczaj wliczone jest wyżywienie. U nas to były dwie przekąski (ciasto, owoce) z kawą/herbatą i lunch (bardzo smaczny). Dostępny był również sprzęt do snorkelingu (maska, rurka) oraz lateksowy kombinezon przeciwko parzącym meduzom! Dopytajcie o to przed zakupem biletów.
  • O czym jeszcze należy pamiętać? Sprawdź pogodę, weź zapas wody, kremów przeciwsłonecznych, okulary, nakrycie głowy i naładowaną baterię do aparatu, tam jest BOSKO!

Pierwszy dzień roku na najpiękniejszej australijskiej plaży!

widok-z-hill-inlet
Widok na plażę ze szczytu Inlet (Inlet Hill Lookout)

W naszym pierwotnym planie na jednej z wysp Whitsundays mieliśmy spędzić ostatni dzień 2019 roku, jednak osób z podobną fantazją okazało się być więcej i wyjazd zaplanowali z dużym wyprzedzeniem. My natomiast uprzedzeni do wycieczek zorganizowanych, nie wykupiliśmy biletów przez internet, tylko planowaliśmy przejrzeć różne oferty na miejscu.

O przebieraniu w ofertach nie było mowy, natomiast po chwilach grozy, że w ogóle nie zobaczymy tego raju, los się do nas uśmiechnął i zdobyliśmy bilety na rejs pod żaglami jachtem Southern Cross, który brał udział w słynnym wyścigu America’s Cup. Wycieczkę odbyliśmy pierwszego dnia 2020 roku, w związku z tym nasz tegoroczny sylwester do hucznych nie należał. Pobudka o 6 rano i spacer do toalety wśród ostatnich „niedobitków” wczorajszego świętowania, utwierdził mnie w przekonaniu, że wkraczam w wiek, w którym wizja nieprzespanej nocy i straconego dnia zniechęca mnie do wieczornego szaleństwa.

Natomiast widok stojących w porcie żaglówek potwierdził, że to będzie udany początek Nowego 2020 Roku!

port-arlie-beach
Port w Airlie Beach

Ahoj przygodo!

w-podrozy-na-whitsudnays
Na żaglówce, w drodze do Whitsundays

Niebiesko-białe, ogromne żagle, wiatr we włosach i szum obijających o burtę fal to dla mnie gwarancja udanego dnia.

Maks współdzieli naszą pasję do żeglarstwa i od momentu wejścia na statek planował przejąć rolę sternika. Z powodzeniem przekonał członków załogi, że podoła temu zadaniu, natomiast pozytywnie nas zaskoczył, kiedy steru nie oddał przez kolejne 2 godziny podróży. Pasażerowie byli na tyle wyrozumiali, że nikt nie protestował na sternika o wzroście lekko przekraczającym 130 cm, który żeby zobaczyć gdzie płynie musiał się nieźle nagimnastykować.

maks-za-sterem
Wyglądanie w poszukiwaniu horyzontu

Po drodze udało nam się również wypatrzeć ogromne płaszczki i delfiny!

Wyspy Whitsundays – dotarliśmy do raju!

Po dotarciu na wyspę wcale nie było od razu WOW, wręcz było lekkie rozczarowanie, gdzie ta piękna plaża? Jednak, żeby zobaczyć cud natury, trzeba było najpierw wdrapać się na górkę, z której rozpościera się iście bajkowy krajobraz.

Widok z Inlet Hill Lookout

whitehaven-beach-whitsundays
Whitehaven Beach ze szczytu Inlet

I tak jak cała wycieczka spełniła nasze oczekiwania, tak czasu na samej wyspie było dla nas za mało. Na miejsce widokowe dano nam parę minut w celu zrobienia zdjęć, a ja mogłabym patrzeć na ten widok bez końca…. Albo co najmniej z godzinkę dłużej. Po zejściu z górki poszliśmy bezpośrednio na plażę, gdzie widok nieba i prześwitującego oceanu wyłaniał się zza tropikalnych roślin.

wejscie-na-whitehaven-beach
Dojście do plaży Whitehaven

Najpiękniejsza plaża na archipelagu Whitsundays – Whitehaven Beach

whitehaven-beach
Biały piaseczek na plaży Whitehaven

Kilometry białego, drobniutkiego piaseczku, turkusowa, ciepła woda i delikatne chmury na niebie powodują, że czujesz się jak na dziewiczej wyspie. Turystów jest niewielu, bo trudne dotarcie na wyspę, skutecznie ograniczona ich obecność.

W wodzie pływają płaszczki, które bez wątpienia spotkasz, jak tylko zamoczysz nogi w ciepłym oceanie. Można też spotkać małe rekiny, które podpływają do płytkich przybrzeżnych wód.

snorkeling-whitehaven-beach
Wspólny snorkeling na Whitehaven Beach

Snorkeling na Wielkiej Rafie Koralowej

Po wymoczeniu się w cieplutkiej wodzie cała grupa została zabrana na statek, a potem pontonem dopłynęliśmy na rafę koralową, z której uprawialiśmy snorkeling. Niestety z uwagi na zmiany klimatyczne, a w związku z tym podnoszenie się temperatury wody, rafa co roku traci swoje piękno i obumiera.

Serdecznie polecam wam obejrzenie filmu Chasing Coral, który dokładnie przedstawia ten problem. Skłania on do głębokich refleksji i pokazuje jak niebezpieczne konsekwencje dla ludzkości może mieć wymieranie rafy koralowej.

W trakcie naszego snorkelingu mieliśmy okazję zobaczyć żółwia, małego rekina, kilka płaszczek i kolorowe rybki. Niestety kolorowej rafy koralowej nie spotkaliśmy…

Zapraszam do oglądania!

Wielka Rafa Koralowa (Australia)

One Reply to “Rejs na wyspy Whitsundays z najpiękniejszą plażą Australii – Whitehaven”

1. O jaa. Takie miejsce to prawdziwa bajka!